Geri Dön

Kurumsal Bilgi Sistemleri

 

 

PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ

İKTİSADİ İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ

 

Dersin Adı : Kurumsal Bilgi Sistemleri

Derece: Lisans

 

Kodu

Yıl/Yarıyılı

Kredisi

AKTS Kredisi

Ders Uygulaması,  Saat/Hafta

 
 

Ders

Uygulama

Laboratuvar

 

YBS414

2020-2021/ (GÜZ)

3

5

3

 

-

 

Bölüm

Yönetim Bilişim Sistemleri

 

Dersin veren Öğretim Üyesi

Doç.Dr. Batuhan KOCAOĞLU

 
 

İletişim Bilgileri

e-mail: bkocaoglu @ pirireis.edu.tr

 
 

Görüşme Saatleri

Monday  10:30- 12:00 (online)

 

web adresi

http://ois.pirireis.edu.tr/

 

Dersin Türü

 Zorunlu

Dersin Dili

İngilizce

 

Dersin Önkoşulları

  

 

Dersin mesleki bileşene katkısı, %

Temel Bilim

Temel Mühendislik

Mühendislik Tasarım

İnsan ve Toplum Bilim

 

30

---

---

70

 

Dersin İçeriği

Temel sistem mimarileri, iş fonksiyonel alanları ve süreçleri gözden geçirilecektir. TPS, ERP, SCM, CRM, BPM, BI sistemleri, faydaları, maliyetleri ve bunların gelişimi incelenecektir. Son olarak, büyük iş fonksiyonel alanlarının her birini desteklemek için, EIS/ERP sistemlerinin nasıl kullanılabileceğinin uygulanmasıyla öğrenilecektir. Dönem boyunca, ders materyalini uygulamalı bilgisayar çalışmasıyla birleştireceğiz.

 

Dersin Amacı

1. Temel işletme işlevlerini tanımak ve bunların nasıl ilişkili olduğunu açıklayabilmek.

2. Entegre olmayan bilgi sistemlerinin iş kararlarını nasıl destekleyemediğini ve entegre bilgi sistemlerinin doğru, tutarlı ve güncel veriler sağlayarak işletme yöneticilerinin başarılı olmasına nasıl yardımcı olabileceğini görmek.

3. İş süreçlerini genel kurallarla optimize etmek için, kurumsal bilgi sistemlerinin nasıl kullanılacağını öğrenmek.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla geçen öğrenciler:

  1. Kurumsal bilgi sistemlerinin (EIS) işletmeyi nasıl dönüştürdüğünü, işletmelerin operasyonel mükemmelliğe ulaşmasına ve iş süreçlerini koordine etmesine nasıl yardımcı olduğunu açıklayabilir. BPR'nin önemini öğrenir
  2.  EIS'nin arkasındaki bileşenleri, mimariyi ve teknolojiyi anlar.
  3. Bir ERP/EIS yazılımının temel modüllerini kullanmayı öğrenir ve verileri ve iş süreci ilişkilerini anlar.
  4. EIS’deki trendleri anlar ve açıklabilir, sunum becerilerini geliştirir.
  5. ERP/EIS Yaşam Döngülerini, uygulama yaklaşımlarını anlar, yazılım ve satıcı seçim adımlarını tanımlayabilir. Program yönetiminin önemini anlar.
 

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Teorik ve uygulamalı dersler. Öğrencilerden Proje ödevi hazırlamaları ve sunum yapmaları beklenmektedir.

 

Uygulama Yeri

Online

 

Eş dönemli koşul

-

 

Ders Kitabı

Enterprise Systems for Management, Luvai Motiwalla, Jeffrey Thompson, 2014,

2/E,Pearson

Essentials of Business Processes and Information Systems, (EBP) Simha R. Magal, Jeffrey Word, (2009), John Wiley & Sons, Inc., ISBN 978-0-470-23059-6

Integrated Business Processes with ERP Systems. (IBP) Simha R. Magal, Jeffrey Word

 

Diğer Kaynaklar

Management Information Systems: Managing The Digital Firm,(MIS) Authors: Kenneth C. Laudon and Jane P. Laudon , Publisher:  Prentice Hall, PEARSON | 14th Edition (2014) (L14th)

 

Ödevler ve Projeler

Öğrencilere, dersin gelişimini takip etmelerini ve sınavlara hazırlanmalarını sağlamak amacıyla çözümleri istenen problemlerden oluşan online çalışma soruları ve dersin kitabından okuma bölümleri verilecektir.

*“Quizler” ders işleyişine paralel haftalarda yapılacaktır. Detaylar ois sisteminden duyurulacaktır. Quizler ois sistemi üzerinden online yapılacaktır.

Projeler: Öğrencilerden atanacak farklı MIS konularında “Dönem Ödevi/Projesi” hazırlamaları ve sunum yapmaları beklenmektedir. (Grup içi İşbirliği için çevrimiçi uzaktan ekip çalışması araçlarını kullanın!) Ayrıntılar ve teslim tarihleri, her grup için Ois sisteminde yayınlanacaktır.)

Ödev: Öğrencilerden ayrıca “Uygulama” için bulut sistemi üzerinden ERP uygulama ödevi yapmaları beklenmektedir.

** ÖNEMLİ: Teslim tarihine kadar gönderilmeyen Projeler ve Uygulama ödevleri (0) puan alır. Hiçbir mazeret kabul edilmeyecektir.

 

Laboratuvar Uygulamaları

1 hafta önce duyurulacak. Bilgisayar laboratuvarında veya çevrimiçi olacak

 

Bilgisayar Kullanımı

Öğrenciler EIS uygulamasında ve quizlerde bilgisayar kullanacaktır.

 

Diğer Aktiviteler

Şirketler veya profesyoneller ile işbirliği, etkinlikleri düzenlenecektir.

Diğer koşullar:

Intihal  ve  kopya  durumlarında, üniversite mevzuatı uygulanır.

Ödevler teslim tarihinde, ilan edilen formata uygun şekilde  iletilmelidir.

Sınava girmeyen öğrenci doktor raporu getirmeli veya önceden mazeretini eposta ile bildirmelidir. Rapor durumu haricinde telafi sınavı yapmak, öğretim üyesinin insiyatifindedir.

Ders Geçme Koşulları: Öğrenciler derse mevzuata uygun şekilde devam etmelidir, mazereti var ise uygun zamanda bildirmelidir. Faaliyetlerin yüzdelik dağılımları aşağıdadır.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: İlgili sınav ve projelerin, değerlendirmeye esas yüzdelik dağılımları aşağıdadır:

 
                   

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi Çalışmaları

Adedi

Değerlendirmedeki Katkısı, %

Devam

 

 

Ara Sınav

1

20

Kısa Sınavlar

2

10

Ödevler

 

 

Dönem Ödevi/ Projeler

1

20

Laboratuvar Uygulaması

 

 

Uygulama

1

10

Staj

 

 

Seminer

 

 

Sunum

 

 

Alan Çalışması

 

 

Final Sınavı

1

40

Toplam

100

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkı Yüzdesi

60

60

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı Yüzdesi

40

40

TOPLAM

100

100

 

 

Haftalık Ders Planı: Haftalık ders planı, derslerin işleniş hızına göre değişiklik gösterebilir. Konular yanında parantez içerisinde ilgili kitap bölümü (_ch) gösterilmiştir:

 

Hafta

 

Konular

Ders Çıktıları

1

Giriş / Bilgi, sistemler ve iş dünyası (L14th-ch01)

I

2

Kurumsal sistemler: TPS, ERP, SCM,CRM (Laudon ch09) (Motiwalla ch11)

I

3

Kurumsal sistemler: BI (Laudon ch06,12), BPM (Laudon ch13) /

Arka plandaki teknoloji: Alt yapı, Bulut, Web servisleri, Çok katmalı ağ (Laudon ch05), / Veritabanları (Laudon ch06) / İş süreçleri ve BPR (Laudon ch02, 13) (Motiwalla ch02, 09)

II

4

ERP Sistemleri: Bileşenleri (Motiwalla ch01), Mimarisi, Modülleri (Motiwalla ch03), Faydaları ve zorlukları (Motiwalla ch01), Veri ve yazılım kalitesi (Laudon ch06, 09, 04)/

Kurumsal sistemler1: İş süreçleri organizasyon, Kağıtla yürüyen süreçler, Fonksiyonel ve kurumsal sistemleri kullanarak yürüyen süreçler, Anahtar iş süreçleri, Entegre iş süreçleri (Magal, ch01) /

Kurumsal sistemler2: Veri tipleri, Belgeler, Raporlar, Çalışma listeleri (Magal, ch02)

II

5

Kısa sınav1 / EIS yazılım uygulaması: Satış siparişi, MRP  (EBP, ch3,4) (IBP ch4,5)

III

6

Ara sınav / EIS yazılım uygulaması: Satın alma ve ödeme

III

7

EIS yazılım uygulaması: BOM, MRP, Satın alma

III

8

EIS yazılım uygulaması: Üretim süreci, Sevkiyat ve faturalama süreci

III

9

Proje sunumları

IV

10

Proje sunumları

IV

11

Proje sunumları

IV

12

Proje sunumları

IV

13

İmplementasyon & Yaşam döngüsü: ERP Yaşam döngüsü (Motiwalla ch01), Implementasyon adımları, Geçiş yaklaşımları (Motiwalla ch04) / Tedarikçi & yazılım seçimi (Motiwalla ch09) /

Implementasyon sonrası:: Hazır olma, Stabilizasyon, Destek (Motiwalla ch07)/

Proje yönetimi (Motiwalla ch12,13,8) (Laudon ch14) /

Sosyal konular, sağlık / Organizayonel konular / Güvenlik

V

14

Kısa sınav2 /  Seminer, tekrar

IV

 

 

 

 

 

AKTS  / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlikler

Sayısı

Süresi (Saat)

Toplam
İş Yükü

Ders 

14

3

42

Sınıf Dışı hazırlık (Ön çalışma, pekiştirme)

12

2

24

Ödevler

 

 

 

Kısa Sınav

2

3

6

Sunum / Seminer Hazırlama

 

 

0

Arasınav(lar) (Sınav + hazırlık)

1

21

21

Grup Projesi

1

18

18

Laboratuvar

 

 

 

Arazi Çalışması

 

 

 

Yarıyıl Sonu Sınavı (Sınav + hazırlık)

1

24

24

Toplam İş Yükü

 

 

135

 Toplam İş Yükü / 25

 

 

 

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

 

 

 

Dersin Yönetim Bilişim Sistemleri Programıyla İlişkisi

 

 

Program Çıktıları

Katkı Seviyesi

1

2

3

a

İşletmenin farklı temel fonksiyonlarıyla ilgili kavram ve teorileri, ilgili süreç problemlerini analiz etmek ve çözmek için kullanmak.

 

 

X

b

İşletmenin yöneticileri olarak, uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak.

X

 

 

c

İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak.

 

X

 

d

Bilgi teknolojileri uygulamalarını uyarlarken, ilişkili olduğu çevresel, sosyal ve etik kurallar konusunda farkındalık göstermek

 

 

X

e

İşletme, yönetim ve bilişim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için, yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla sözlü ve yazılı iletişim kurmak.

 

 

X

f

İş çevresinde ve proje yönetiminde gerekli olan, takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek.

 

X

 

g

Bilgi teknolojileri uygulamalarında, -sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için- operasyonel verimliliği artıracak, yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.

 

 

X

h

İş gereksinimlerine uygun yazılım, donanım, altyapı, veritabanı ve iletişim gereksinimlerini belirlemek, gereken birleşenleri tasarlamak, seçimini yapmak, sistemini yönetmek.

 

 

X

i

Bir bilişim sistemi projesi için proje planı oluşturmak, gerekli ihtiyaçları analiz edip, dökümante etmek, sisteme ait veri tabanın analiz, tasarım ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olup, teknik ve yönetsel katkı verip ve sorumluluk alabilmek, etkin yönetebilmek.

 

 

X

j

Programlama ve veritabanı mantığını bilmek ve güncel bir programlama dili kullanabilmek.

X

 

 

k

Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olmak. Kurumsal yazılım türleri, yazılım seçimi ve satın alma kararı ile ilgili bilgi sahibi olmak, yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.

 

 

X

1: Az, 2: Kısmi, 3: Tam

 

 

Yönetim Bilişim Sistemleri Program Çıktıları & Ders Çıktıları İlişki Matrisi

Ders Çıktıları

I

II

III

IV

V

Program

Çıktıları

a. 

X

X

X

X

X

b. 

X

X

X

X

X

c. 

X

X

X

X

X

d. 

X

X

X

X

X

e. 

X

X

X

X

X

f. 

X

X

X

X

X

g.

X

X

X

X

X

h. 

X

X

X

X

X

i. 

X

X

X

X

X

j.

X

X

X

X

X

k.

X

X

X

X

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hazırlayan

Doç.Dr. Batuhan KOCAOĞLU

Tarih

10.10.2020

İmza