Geri Dön

Ulaştırma Ekonomisi

RÎ REİS ÜNİVERSİTESİ

İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ

DENİZCİLİK İŞLETMELERİ YÖNETİMİ PROGRAMI

Ders Katalog Formu

Dersin Adı: ULAŞTIRMA EKONOMİSİ

Seviye: Lisans

 

Dersin Kodu

 

 

Yarıyıl

 

Kredisi

 

AKTS Kredisi

 

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

Ders

Uygulama

Laboratuar

ULT  221

 

3

6

3

 

 

Bölüm

IIBF

Dersi veren Öğretim Üyesi

 Dr. TANSEL ERKMEN

İletişim Bilgileri

terkmen@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

Mon. 1400-1600

İnternet Adresi

www.pirireis.edu.tr

Ders Türü

Zorunlu

Dersin Dili

İngilizce

Dersin Önkoşulları

 

Dersin mesleki bileşene katkısı, %

Temel Bilimler

Denizcilik

Denizicilik Ulastirmasi

İnsan ve Toplum Bilim

20

30

30

20

 Dersin İçeriği

Ulaşım kendi başına büyük bir endüstri olmakla birlikte, diğer sektörlere önemli girdiler de sağlamaktadır. Ayrıca, arazi kullanım kalıplarını ve ekonomik kalkınma hızını etkiler. Bu ders, ulaştırma sisteminin ekonomisini ve özellikle ulaşımın kentsel, bölgesel ve ulusal kalkınma ile nasıl ilişkili olduğunu anlamaya yönelik bir temel sağlar. Taşımacılık analizine, firmalara ve işletme ortamlarına ağırlık vererek giriş. Rekabetçi, eksik rekabetçi ve tekelci piyasalarda fiyatlama ve çıktı kararları ve maliyet ve kar elde etme. Ekonomi metodolojisine girişle başlar ve arz ve talep analiziyle devam eder. Finansal piyasalardaki rolleri firmalar için bir kaynak olarak görüyoruz ve mallar ile firmalar arasında bağlantı kuruyoruz. Bu ders, belirli ulaşım modlarına odaklanmamakla birlikte, taşımayı genel olarak ele almaktadır; ancak örnek amaçlı olarak, bazı örnek çalışmalar belirli modal örneklere bakacaktır. Bu anlamda, ders ekonomi teorisi dersinden ziyade uygulanan ekonomide yerleşiktir. Taşımacılık ekonomisi, ulaştırma hizmetlerinin sağlandığı piyasaların doğasını incelemek için bir dizi ekonomik fikir ve kavramı kullanmaktadır.

 

Dersin Amacı

 

1, Temel ulaşım ve ekonomi kavramlarını tanıtmak.

2. Ekonomide eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirin.

3. Öğrencilerin genel olarak ulusal ve uluslararası ekonominin temel özelliklerini ve özellikle ulaşım ekonomisini ve günümüz ekonomik konularını öğrenmelerini sağlamak.

4. Ulaşım ekonomisi, üzerine yazılması ve ezberlenmesi gereken bir gerçekler koleksiyonu değildir.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

I. Öğrenciler ulaştırma teorisinde daha ileri bir dersin temelini oluşturacak ekonomik analiz yöntem ve araçları sunmalıdır.

II. İlk sınıfın ilk kısmı dersin tanıtımına ayrılmış olacak. Ekonomistlerin ulaşım sorunlarına bakış biçimini kısaca gözden geçireceğiz,

III. Ulaştırma ekonomisi ile diğer alanlar arasındaki bağlantılar,

IV. Ekonomik konseptlerin ulaşım sorunlarına uygulanma biçimlerini etkileyen kurumlar.

V. İlgili ekonomik konularda arz ve talep analizini anlamak ve uygulamak

VI. Nakliye hizmetleri talebi, nihai mal, hizmet ve kişisel faaliyetlere olan talebin,

VII. Ulaşım aynı zamanda bu firmaların faaliyetlerini nerede bulundukları ve bireylerin nerede yaşadıklarını etkiler.

VII.  Nakliye piyasalarının bir analizini geliştirmek için bu etkiler arasındaki bağlantıların anlaşılması önemlidir.

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Ders powerpoint sunumları üzerinden anlatılacaktır.

Uygulamanın Yapıldığı Yer

---

Ders Kitabı

Principles of Economics, 6th Edition

Diğer Kaynaklar

 

Ev ödevi ve Projeler

---

Laboratuar Uygulamaları

 Durum Calismalari

Bilgisayar Kullanımı

---

Diğer Aktiviteler

---

                   

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Adedi

Değerlendirmedeki Katkısı %

Derse Devam

 

 

Yıl İçi Sınavlar

1

45

Kısa Sınavlar

 

 

Ödevler

 

 

Dönem Ödevi/Projeler

 

 

Laboratuar Uygulaması

 

 

Uygulama

 

 

Derse Özgü Staj (varsa)

 

 

Seminer

 

 

Sunum

 

 

Alan çalışması

 

 

Final Sınavı

1

55

TOPLAM

 

% 100

Yarıyıl İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı

 

% 45

 Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

 

% 55

TOPLAM

 

%100

 

 

Hafta

 

Konular

Dersin Çıktıları

 

Week

Topics

Course Outcomes

 

Week 1, 2

The demand for transport is a derived one and varies over time (peaks). Understanding the nature of the factors influencing transport demand is important both for the private actors supplying transport services and for government bodies that have responsibility for regulation and control.

I

 

Week 3

Key concepts are both the direct and cross price elasticities of demand and factors that cause shifts in the demand function. The importance of quality considerations is of importance and the concept of generalized costs has a central role to place in demand analysis.

I-II

 

Week 4, 5

Transport supply involves considerable financial costs. The supply function for transportation services is often complex involving economies of scale, scope and density.

II-III

 

Week 6, 7

In particular the notion of fixed costs poses problems when examining scheduled services, and the idea of marginal cost is challenging when there are physical indivisibilities in the supply function.

II-III

 

Week 8

The complexities of the demand and cost functions for transport services make pricing complex.

II-III

 

Week 9

MID TERM

 

 

Week 10

The importance of peak-load pricing and differential- pricing (including two-part tariffs) have long been theoretically recognized as important and the introduction of new information systems and charging technologies has seen important moves at implementation.

II-III

 

Week 11

Most forms of public transportation involve elements of fixed costs that are difficult to recover in competitive markets.

I-II-III

 

Week 12

Transport has always been regulated to contain some of the worst implications of external effects such as congestion and environmental intrusion.

II-IV

 

Week 13

Transport infrastructure is generally expensive, long-lived, environmentally intrusive and inflexible

III

 

Week 14

Private sector infrastructure is appraised using conventional financial criteria but public sector infrastructure involves the use of techniques that fall under the generic title of ‘cost- benefit analysis’. Transport has long been one of the most regulated of sectors because of its strategic importance, the potential for market failures and the potential for using transport to meet wider social and political objectives.

II-III-IV