Geri Dön

Osmanlı’dan Cumhuriyet’e: Türk Ekonomi Düzeni

Dersin Adı

(Course Name)

Osmanlı’dan Cumhuriyet’e: Türk Ekonomi Düzeni

Derece

(Degree)

Lisans

 

Undergraduate

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

LAW 190

2025-2026 Güz/Bahar

2

2

2

0

0

Bölüm

(Department)

Hukuk

Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Dr.Uğur Tülü

 

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

05324379726

 

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

Çarşamba-Perşembe-Cuma Günleri 09.00-13.00 arası

 

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

 

 

Dersin Türü

(Course Type)

Seçmeli

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Elective

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

Yok

None

Dersin İçeriği

(Course Description)

- Osmanlı ekonomi düzeninin temel yapısı: üretim, mülkiyet ve ticaret

-Osmanlı mali sistemi, vergi düzeni ve hukuki temeller

-Lonca sistemi ve yerel ekonomik örgütlenmeler

-Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte ekonomik ve hukuki dönüşüm

-Erken Cumhuriyet dönemi ekonomi politikaları ve devletçilik uygulamaları

-20.yüzyılda Türkiye ekonomisinin küresel sistemle ilişkisi

- Ekonomik değişimlerin toplumsal ve hukuki yansımaları

-Günümüz Türkiye’sinde sosyal ve ekonomik yapıların tarihsel kökenleri

 

 

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Bu dersin amacı, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e uzanan süreçte Türk ekonomi düzeninin temel yapılarını, hukuki altyapısını ve dönüşüm dinamiklerini incelemek; bu tarihsel gelişimi küresel ekonomik bağlamda değerlendirmek ve öğrencilerin, geçmişten çıkarılacak derslerle Türkiye’nin günümüz sosyal, ekonomik ve hukuki yapısını daha sağlıklı analiz edebilmelerini sağlamaktır.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1-  Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türk ekonomi düzeninin temel yapı ve dinamiklerini açıklar.

2- Ekonomik dönüşümlerin hukuki altyapısını ve sonuçlarını analiz eder.

3-Türk ekonomi tarihini küresel ekonomik gelişmelerle ilişkilendirir.

4-Tarihsel deneyimlerden hareketle günümüz Türkiye’sinin sosyal, ekonomik ve hukuki sorunlarını yorumlar.

5- Ekonomik tarih bilgisini eleştirel düşünme ve analiz becerisiyle birleştirir.

6-Türkiye’nin güncel ekonomik yapısını tarihsel perspektifle değerlendirebilir.

 

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Bu ders, teorik anlatımın yanı sıra tarihsel belge analizi, karşılaştırmalı değerlendirmeler ve sınıf içi tartışmalar yoluyla işlenir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik sunumlar ve kısa yazılı değerlendirmeler de dersin önemli bileşenlerindendir.

 

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

 

 

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

 

 

Ders Kitabı

(Textbook)

Boratav Korkut, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015,B.26,İstanbul 2023.

Berkes, Niyazi, Türkiye İktisat Tarihi: İstanbul 2013.

 

 

Diğer Kaynaklar

(Other References)

Işıklı, Alpaslan, Bir Başka İktisat,İstanbul 2000.

 Akşin,Sina,Kısa Türkiye Tarihi 2025.

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

 

 

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

 

 

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

 

 

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

 

 

               

 

 

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

60

TOPLAM

(TOTAL)

2

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

1

40

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

1

60

TOPLAM

(TOTAL)

2

100

 

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours Out of Class)

9

2

18

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

2

2

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

2

2

Toplam İş yükü

(Total Workload)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Workload / 25)

 

 

50/25=2

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Giriş, Dersin Tanıtımı ve Temel Kavramlar

1, 2, 3, 4, 5, 6

2

II. Meşrutiyet Dönemi’nden İtibaren Osmanlı Ekonomi Politikası

1, 2, 3, 4, 5, 6

3

Milli Mücadele Döneminde Savaş Ekonomisi

1, 2, 3, 4, 5, 6

4

1923-1929 Dönemi Ekonomi Politikası-1929 Dünya Ekonomik Buhranı

1, 2, 3, 4, 5, 6

5

1929-1939 Dönemi Ekonomi Politikası

1, 2, 3, 4, 5, 6

6

II. Dünya Savaşı’nda Türk Ekonomisi

1, 2, 3, 4, 5, 6

7

II. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ekonomik Yapı

1, 2, 3, 4, 5, 6

8

Ara Sınav

 

1, 2, 3, 4, 5, 6

9

Dünya Ekonomisine Eklenme (1946-1961)

1, 2, 3, 4, 5, 6

10

Dışa Bağımlı Gelişme Dönemi (1961-1980)

1, 2, 3, 4, 5, 6

11

Yeni Dünya Düzeni ve Finansal Liberalleşme (1980-1994)

1, 2, 3, 4, 5, 6

12

Türkiye’de Liberal Ekonomiye Geçiş

1, 2, 3, 4, 5, 6

13

Finansal Küreselleşme ve Türkiye

1, 2, 3, 4, 5, 6

14

Global Finansal Krizler ve Etkileri

1, 2, 3, 4, 5, 6

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Osmanlı ekonomisinin yapısını açıklayabilecektir. (It will explain the structure of the Ottoman economy.)

 

 

X

b

Klasik dönemi Osmanlı ekonomisini analiz eder. (Analyses the Ottoman economy during the classical period..)

 

 

X

c

 18. yüzyıl Osmanlı ekonomisinin geçiş sürecini analiz eder. (Analyses the transition process of the Ottoman economy in the 18th century.)

 

 

X

d

19. yüzyıldaki Batının Osmanlı Ekonomisine etkisini açıklar. (Explains the impact of the West on the Ottoman economy in the 19th century.)

 

 

X

e

19. yüzyıldaki Osmanlı ekonomisinin sürecini analizi ve çözümleri önerilerini tanımlar. (It describes the analysis of the Ottoman economy in the 19th century and proposes solutions.)

 

 

X

f

Osmanlı’dan cumhuriyete geçiş sürecinde yaşanan ekonomik değişim ve gelişimleri analiz eder. (Analyses the economic changes and developments that took place during the transition from the Ottoman Empire to the Republic.)

 

 

X

g

Cumhuriyet erken dönemi ekonomi yapısını anlatır. (It describes the economic structure of the early Republic.)

 

 

X

h

2.Dünya Savaşı sonrası Türkiye’de uygulanan ithal İkameci ekonomi politikalarını analiz eder. (Analyses the import substitution economic policies implemented in Turkey after World War II.)

 

 

X

i

İhracata dönük ekonomi politikalarını tanımlar. (Defines export-oriented economic policies..)

 

 

X

j

Türkiye ekonomisinde uygulanan iktisat politikalarının dönemsel analizi ve sektörel yapılardaki gelişim ve değişimi inceleyebilecektir (It will be possible to examine the periodic analysis of economic policies implemented in the Turkish economy and developments and changes in sectoral structures.)

 

 

X

k

Türkiye’de güncel iktisadi verilerin ve sorunların incelemesi yapabilecektir (It will be able to examine current economic data and issues in Turkey.)

 

 

X

l

Sermaye sorununu tanımlar. (Defines the capital problem.)

 

 

X

m

Türkiye’nin ekonomik ve hukuki tarihini kavrayarak, günümüz sosyal ve ekonomik sorunlarını daha derinlikli ve eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilir. (By understanding Turkey's economic and legal history, we can analyse today's social and economic problems with a more in-depth and critical perspective.)

 

 

X

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

III

IV

V

VI

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

a. 

X

X

X

X

X

X

b. 

X

X

X

X

X

X

c. 

X

X

X

X

X

X

d. 

X

X

X

X

X

X

e. 

X

X

X

X

X

X

f. 

X

X

X

X

X

X

g.

X

X

X

X

X

X

h. 

X

X

X

X

X

X

i. 

X

X

X

X

X

X

j.

X

X

X

X

X

X

k.

X

X

X

X

X

X

l. 

X

X

X

X

X

X

m.

X

X

X

X

X

X

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

Dr.Uğur Tülü

Tarih (Date)

 

İmza (Signature)