Geri Dön

Toplumda Cinsiyet Eşitliği ve Hukuku

Dersin Adı

(Course Name)

Toplumda Cinsiyet Eşitliği ve Hukuku

Derece

(Degree)

Lisans

Gender Equality in Society & Law

Bachelor’s Degree

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

LAW178

Güz – Bahar

2

2

2

0

0

Bölüm

(Department)

Hukuk Fakültesi

Faculty Of Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Dr. Öğr. Üyesi M. Gözde ATASAYAN BİLAL

Assistant Professor M. Gözde ATASAYAN BİLAL

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

mgatasayan@pirireis.edu.tr

mgatasayan@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

 

 

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

PRU Öğrenci Bilgi Sistemi (https://ois.pirireis.edu.tr/)

PRU Student Information System (https://ois.pirireis.edu.tr/)

Dersin Türü

(Course Type)

Seçimlik

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Elective

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

Yok

None

Dersin İçeriği

(Course Description)

Eşitlik, ayrımcılık yasağı, pozitif ayrımcılık, feminist teoriler, mahkemelerde ve yasalarda cinsiyetçilik sorunu, kadına karşı eviçi şiddet, cinsel suçlar vb. hukuki konular ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler.

Equality before the law, anti-discrimination, positive discrimination, feminist theories and different approaches to gender equality, the discirmination in the courts and norms, relevant national an international norms on gender equality.

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Toplumsal cinsiyet kavramını açıklamak ve toplumdaki toplumsal cinsiyet rollerini tartışmak ve bunun hukuk üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmak.

Explaining the notion of gender, discussing the gender roles in society and figuring out the affects of these on law.

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;

1. Toplumsal Cinsiyet ve Hukuka ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2. Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk ile ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olur.
3. Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk arasındaki ilişkiyi tespit ederek alandaki mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle izler, inceler, yorumlar, değerlendirir ve eleştirir.
4. Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları toplumsal cinsiyet açısından sıralar.
5. Toplumsal Cinsiyet ve Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.

 

Students who pass the course will able to:

1. List the concepts and institutions related to Gender and Law and the relationships between these concepts and institutions.
2. Be aware of the legal regulations regarding Gender and Law, the decisions of the judicial bodies, their development and scientific evaluations regarding them.
3. Determines the relationship between Gender and Law and monitors, examines, interprets, evaluates and criticizes legislation texts, judicial decisions and scientific sources in the field with the methods provided by legal methodology.
4. List the problems encountered in legal practice in terms of gender.
5. Informs relevant individuals and institutions on issues related to Gender and Law; He/she conveys his/her thoughts and solution suggestions to the problems verbally and in writing with justification.

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Konu anlatımı ve öğrencilerin derse aktif katılımıyla tartışma

Lectures and discussions through active participation of students

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

Yok

None

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

Yok

None

Ders Kitabı

(Textbook)

Berktay, Fatmagül vd., Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Açıköğretim Yay., NP. 1309

Üskül, Z. E. (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk, On İki Levha Yayıncılık. K2. Uygur, G. ve Özdemir, N. (2018). Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Gültekin, Lerzan (ed), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları, Atılım Üniversitesi yayını, Ankara, 2013.

Bayram, Deniz / Ege, Elif / Işıldak, Zeynep: Adaletin Cinsiyeti / Erkek Şiddeti ile Mücadelede Hukuki Deneyimler, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, İstanbul, 2021.

 

 

Diğer Kaynaklar

(Other References)

Berktay, Fatmagül: Tarihin Cinsiyeti, Metis Yayınları, İstanbul, 2018.
Bora, Aksu: Kadınların Sınıfı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011.

Sever, Çiğdem, Kadına Karşı Eviçi Şiddette Devletlerin Sorumluluğu, Atılım Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, S. 2, s.19-46.

 

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

Öğrenci Sunumları ve Tartışma

Presentations by students and discussion

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

Yok

None

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

Yok

None

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

Yok

None

               

 

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

1

20

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

40

TOPLAM

(TOTAL)

3

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

2

%60

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

1

%40

TOPLAM

(TOTAL)

3

%100

 

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours  Out of Class)

16

1

16

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

3

3

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

3

3

Toplam İş yükü

(Total Worklad)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Worklad / 25)

 

 

50/25=2

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Giriş Dersi

Introductory Course

I, II, III, IV, V

2

Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve İnsan Hakları

The concept of Gender and Human Rights

 

I, II, III, IV, V

3

Eşitlik İlkesi ve Ayrımcılık Yasağı

Equality Principle and Prohibition of Discrimination

I, II, III, IV, V

4

İnsan Hakları Belgeleri ve Toplumsal Cinsiyet: CEDAW, İstanbul Sözleşmesi

Human Rights Documents and Gender: CEDAW, Istanbul Convention

I, II, III, IV, V

5

Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet

Gender and Violence

I, II, III, IV, V

6

Toplumsal Cinsiyet ve İHAM-I

Gender and ECtHR-I

I, II, III, IV, V

7

Toplumsal Cinsiyet ve İHAM-II

Gender and ECtHR-II

I, II, III, IV, V

8

Ara Sınav

Midterm

I, II, III, IV, V

9

Toplumsal Cinsiyet ve Anayasa Mahkemesi-I

Gender and Constitutional Court-I

 

I, II, III, IV, V

10

Toplumsal Cinsiyet ve Anayasa Mahkemesi-II

Gender and Constitutional Court-II

I, II, III, IV, V

11

Hukukta yorum ve kültürel normların etkisi üzerine bir değerlendirme

Legal interpretation and the effect of cultural norms

I, II, III, IV, V

12

 Öğrenci Sunumları ve Tartışma

Presentations by students and discussion

I, II, III, IV, V

13

Öğrenci Sunumları ve Tartışma

Presentations by students and discussion

I, II, III, IV, V

14

Öğrenci Sunumları ve Tartışma

Presentations by students and discussion

I, II, III, IV, V

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak

(Ability to comprehend and solve legal problems, and to attain analytical and critical thought processes)

 

 

X

b

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

(Within the ambit of lifelong learning, to direct continuous renewal and cultivation of knowledge attained in the field of law)

 

 

X

c

Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek

(To master legal resources and legal precedents; to be able to conduct comparative legal analyses in national and international legal areas)

 

 

X

d

Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek

(To improve settlement options; to implement creative and innovative solutions)

 

 

X

e

Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak

(To be equipped with comprehensive and comparative knowledge gained through the study of law, enabling the transfer of this knowledge into the social and economic fields. To attain analytical thinking between cross disciplines)

 

 

X

f

Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to comprehend and solve legal problems pertaining to global economy)

 

 

 

g

İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak

(To obtain knowledge of current legal subjects, through the use of the English language or any other foreign language)

 

 

 

h

Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak

(To attain professional and scientific ethical tenants in the field of law, as well as in society at large)

 

 

X

i

Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to write, speak and listen effectively, in the field of law)

 

 

X

j

Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

(To be open-minded, to be tolerant of different ideas, to be constructive, to have self-confidence, and to be responsible both during individual studies and/or during team studies and to work effectively and efficiently)

 

 

X

k

Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute to the fields of maritime, the law of the sea and maritime law through establishing connection with)

 

 

 

l

Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute the development of law through analyzing issues from the perspective of de lege feranda)

 

 

X

m

Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek

(To learn fundamental terms of law and to obtain the ability of applying them into concrete case)

 

 

X

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

III

IV

 

 

 

 

 

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

V

VI

VII

VIII

IX

a. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

b. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

c. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

d. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

e. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

f. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

g.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

h. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

i. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

j.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

k.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

l. 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

m.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

 

Dr. Öğr. Üyesi M. Gözde ATASAYAN BİLAL

Tarih (Date)

 

09.01.2025

İmza (Signature)