Geri Dön

İnsan Hakları Hukuku

Dersin Adı

(Course Name)

İnsan Hakları Hukuku

Derece

(Degree)

Lisans

Human Rights Law

Bachelor of Law

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

LAW295

2022-2023 Bahar

2022-2023 Spring

 

2

2

2

0

0

Bölüm

(Department)

Hukuk

Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Dr. Öğretim Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

Asst. Prof. Dr. Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

ngersoy@pirireis.edu.tr

ngersoy@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

Çarşamba: 16.00-17.00

Wednesday: 16.00-17.00

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

PRU Öğrenci Bilgi Sistemi/ MS Teams

PRU Student Information System/ MS Teams

Dersin Türü

(Course Type)

Seçimlik

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Elective

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

Yok

None

Dersin İçeriği

(Course Description)

Ders kapsamında ilk olarak insan hakları öğretisinin doğuşu ve tarihsel gelişimi ele alınmaktadır. Hak kuşakları ve farklı kuşaktaki haklarla ilgili tartışmalar değerlendirildikten sonra, hak ve özgürlüklerin sınırlanması konusu üzerinde durulmaktadır. Dersin ilerleyen kısımlarında ise Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve uygulaması işlenmektedir. Bu kapsamda ifade özgürlüğü, örgütlenme özgürlüğü gibi hak ve özgürlükler AİHM kararları ve iç hukuktaki düzenlemelerle birlikte değerlendirilmektedir.

Within the scope of the course, firstly, the birth and historical development of the human rights doctrine are discussed. After evaluating the generations of rights and the debates on the rights of different generations, the issue of limitation of rights and freedoms is emphasized. In the following parts of the course, the European Convention on Human Rights and its implementation are covered. In this context, rights and freedoms such as freedom of expression and freedom of association are evaluated together with the decisions and judgments of the ECtHR and the rules in domestic law

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Bu dersin amacı insan hakları ihlallerine karşı başvurulabilecek hukuki mekanizmaları öğretmek, insan haklarının neden korunması gerektiğini öğrencilere anlatmak ve öğrencilerin insan hakları konusunda duyarlılığa ve eleştirel bir bakış açısına sahip olmalarına katkı sunmaktır.

The aim of this course is to teach the legal mechanisms that can be applied against human rights violations, to explain why human rights should be protected, and to contribute to students' sensitivity and critical perspective on human rights.

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;

 

I. İnsan haklarının kaynağına ilişkin teoriler ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

II. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvuru usulünü öğreneceklerdir.

III. İnsan haklarına ilişkin iç hukuk normlarını ve bu normların uygulanma biçimini Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ndeki düzenlemelerle karşılaştırma ve değerlendirme yetisine sahip olacaklardır.

 

I. Students who successfully complete this course will have information about the theories and concepts related to the origin of human rights.

II. They will learn the application procedure to the European Court of Human Rights.

III. Students will gain the ability to compare and evaluate the domestic legal norms on human rights and the way these norms are applied with the rules in the European Convention on Human Rights.

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Teorik bilgilerin aktarılması ve tartışılması, uygulama çalışmaları

Theoretical lectures and discussions, in-class practice

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

 

 

 

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

Yok

None

Ders Kitabı

(Textbook)

Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Bursa, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2020.

Oktay Uygun, Devlet Teorisi, İstanbul, On İki Levha Yayıncılık, 2020.

Diğer Kaynaklar

(Other References)

Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İnceleme ve Yargılama Yöntemi, Ankara, Turhan Kitabevi, 2019.

 

 

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

Yok

None

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

Yok

None

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

Yok

None

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

Yok

None

               

 

 

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

         1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

1

10

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

50

TOPLAM

(TOTAL)

3

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

2

50

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

1

50

TOPLAM

(TOTAL)

3

100

 

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours Out of Class)

8

2

16

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

2

2

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

1

2

2

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

2

2

Toplam İş yükü

(Total Workload)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Workload / 25)

 

 

50/25=2

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Giriş ve Temel Kavramlar

(Introduction and Basic Concepts)

I

2

İnsan Haklarının Kaynağı: İnsan Onuru Kavramı ve Doğal Haklar Teorisi

(Origin of Human Rights: Concept of Human Dignity and Natural Rights Theory)

I

3

Kültürel Rölativizm ve Evrensellik İlkesi

(Cultural Relativism and the Principle of Universality)

I, III

4

Hak ve Özgürlüklerin Sınıflandırılması

(Classification of Rights and Freedoms)

I, III

5

Hak Kuşaklarıyla İlgili Tartışmalar

(Debates on Generations of Rights)

I, III

6

Hak ve Özgürlüklerin Düzenlenmesi ve Sınırlanması

(Regulation and Limitation of Rights and Freedoms)

I, III

7

Hak ve Özgürlüklerin Çatışması

(Conflict of Rights and Freedoms)

I, II, III

8

Ara Sınav

(Midterms)

 

9

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Başvuru Usulü

(Application Procedure to the European Court of Human Rights)

II, III

10

İfade Özgürlüğü

(Freedom of Expression)

II, III

11

Siyasal Örgütlenme Özgürlüğü

(Freedom of Political Association)

II, III

12

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü

(Freedom of Assembly and Demonstration)

II, III

13

Ayrımcılık Yasağı

(Prohibition of Discrimination)

II, III

14

Karar İncelemesi ve Pratik Çalışma

(Case Study)

I, II, III

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak

(Ability to comprehend and solve legal problems, and to attain analytical and critical thought processes)

 

 

X

b

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

(Within the ambit of lifelong learning, to direct continuous renewal and cultivation of knowledge attained in the field of law)

 

 

X

c

Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek

(To master legal resources and legal precedents; to be able to conduct comparative legal analyses in national and international legal areas)

 

 

X

d

Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek

(To improve settlement options; to implement creative and innovative solutions)

 

 

X

e

Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak

(To be equipped with comprehensive and comparative knowledge gained through the study of law, enabling the transfer of this knowledge into the social and economic fields. To attain analytical thinking between cross disciplines)

 

 

X

f

Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to comprehend and solve legal problems pertaining to global economy)

 

 

 

g

İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak

(To obtain knowledge of current legal subjects, through the use of the English language or any other foreign language)

 

 

 

h

Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak

(To attain professional and scientific ethical tenants in the field of law, as well as in society at large)

 

 

X

i

Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to write, speak and listen effectively, in the field of law)

 

 

X

j

Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

(To be open-minded, to be tolerant of different ideas, to be constructive, to have self-confidence, and to be responsible both during individual studies and/or during team studies and to work effectively and efficiently)

 

 

X

k

Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute to the fields of maritime, the law of the sea and maritime law through establishing connection with)

 

 

 

l

Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute the development of law through analyzing issues from the perspective of de lege feranda)

 

 

X

m

Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek

(To learn fundamental terms of law and to obtain the ability of applying them into concrete case)

 

 

X

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

III

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

a. 

X

X

X

b. 

X

X

X

c. 

X

X

X

d. 

X

X

X

e. 

X

X

X

f. 

 

 

 

g.

     

h. 

X

X

X

i. 

X

X

X

j.

X

X

X

k.

     

l. 

X

X

X

m.

X

X

X

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

Dr. Öğretim Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

Tarih (Date)

27.09.2022

İmza (Signature)