Geri Dön

Hukuk Sosyolojisi ve Felsefesi

Dersin Adı

(Course Name)

Hukuk Sosyolojisi ve Felsefesi

Derece

(Degree)

Lisans

Sociology and Philosophy of Law

Bachelor of Law

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

LAW280

2022-2023 Bahar

2022-2023 Spring

2

2

2

0

0

Bölüm

(Department)

Hukuk

Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

Asst. Prof. Dr. Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

ngersoy@pirireis.edu.tr

ngersoy@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

 

 

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

 

 

Dersin Türü

(Course Type)

Seçmeli

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Elective

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

Yok

None

Dersin İçeriği

(Course Description)

Bu derste önce doğal hukuk teorisi, temel iddiaları ve kavramları ile ele alındıktan sonra, doğal hukuk teorisine karşıt bir teori olarak ortaya çıkan pozitivist görüşler değerlendirilecektir. Bu iki temel teori haricinde faydacı hukuk teorisi, Marksist hukuk teorisi, feminist hukuk teorisi ve hukuki realizm akımı da ders kapsamında incelenecektir.

In this course, after the natural law theory is discussed with its basic claims and concepts, positivist views that emerged as a theory against natural law theory will be evaluated. Apart from these two basic theories, utilitarian legal theory, Marxist legal theory, feminist legal theory and legal realism will also be examined within the scope of the course.

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Bu dersin amaçları şunlardır:

 

I. Öğrencileri hukukun anlamı üzerine düşünmeye sevk etmek

II. Kavramlara dayalı düşünme biçiminin geliştirilmesine katkı sunmak

III. Öğrencilerin farklı disiplinlerin kavram ve tekniklerinden yararlanarak hukuk kurallarına ve hukuk sistemine ilişkin eleştirel ve farklı bir bakış açısı kazanmalarını sağlamak

The aims of this course are:

 

I. To encourage students to reflect on the meaning of law

II. Contributing to the development of conceptual thinking

III. To enable students to gain a critical and different perspective on the legal rules and the legal system by using the concepts and techniques of different disciplines.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler

 

I. “Hukuk nedir?” sorusu üzerine düşünmeye başlar.

II. Hukuk ve adalet arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

III. Hukukun toplumsal yönü olduğunu fark ederek hukuku içerisinde bulunulan toplumsal yapı içerisinde ele alma yeteneği kazanır.

IV. Farklı hukuk felsefesi ve sosyolojisi akımları hakkında bilgi sahibi olur.

 

Students who successfully complete this course

 

I. Begin to think about the question of what is law.

II. Evaluate the relationship between law and justice.

III. Realizing that law has a social aspect, they gain the ability to evaluate the law within the social structure.

IV. Learn different legal philosophy and sociology movements.

 

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Teorik anlatım ve tartışma

Theoretical lectures and discussions

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

 

 

 

 

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

Yok

None

Ders Kitabı

(Textbook)

Oktay Uygun, Hukuk Teorileri, On İki Levha Yayınları

Adnan Güriz, Hukuk Felsefesi, Siyasal Kitabevi

Oktay Uygun, Hukuk Teorileri, On İki Levha Yayınları

Adnan Güriz, Hukuk Felsefesi, Siyasal Kitabevi

Diğer Kaynaklar

(Other References)

-Niyazi Öktem, Ahmet Ulvi Türkbağ, Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet, Der Yayınları

-Raymond Wacks, Hukuk Felsefesine Kısa Bir Giriş, Çev. Engin Arıkan, Tekin Yayınevi

-Kasım Akbaş, Melike Belkıs Aydın, Sevtap Metin, Ertuğrul Uzun, Çağdaş Hukuk Düşüncesine Giriş, İthaki Yayınları

-Niyazi Öktem, Ahmet Ulvi Türkbağ, Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet, Der Yayınları

-Raymond Wacks, Hukuk Felsefesine Kısa Bir Giriş, Çev. Engin Arıkan, Tekin Yayınevi

-Kasım Akbaş, Melike Belkıs Aydın, Sevtap Metin, Ertuğrul Uzun, Çağdaş Hukuk Düşüncesine Giriş, İthaki Yayınları

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

 

 

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

 

 

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

 

 

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

 

 

               

 

 

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

60

TOPLAM

(TOTAL)

 

 

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

 

40

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

 

60

TOPLAM

(TOTAL)

 

100

 

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours Out of Class)

9

2

18

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

2

2

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

2

2

Toplam İş yükü

(Total Workload)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Workload / 25)

 

 

50/25=2

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Giriş, Temel Kavramlar, İzlencenin Tanıtılması

(Introduction, Basic Concepts, Introduction of the Syllabus)

I

2

Doğal Hukuk Teorisi: Doğal Hukuk Düşüncesinin Türleri

(Natural Law Theory: Types of Natural Law Thought)

I, II, IV

3

Doğal Hukuk Teorisinin Temel Kavramları

(Basic Concepts of Natural Law Theory)

I, II, IV

4

Faydacı Hukuk Okulu ve Faydacılığın Eleştirisi

(The Utilitarian Law School and the Critique of Utilitarianism)

I, II, III, IV

5

Hukuksal Pozitivizm: Niteliği, Ahlaki ve Siyasi Sonuçları

(Legal Positivism: Nature, Moral and Political Consequences)

I, II, III, IV

6

Çağdaş Hukuksal Pozitivizm: H.L.A. Hart

(Contemporary Legal Positivism: H.L.A. Hart)

I, II, III, IV

7

Hart- Dworkin Tartışması

(The Hart-Dworkin Debate)

I, II, III, IV

8

VİZE

(MIDTERM)

 

9

Sosyolojik Pozitivizm: Emile Durkheim

(Sociological Positivism: Emile Durkheim)

I, II, III, IV

10

Sosyolojik Okul: Leon Duguit ve Max Weber

(Sociological School: Leon Duguit and Max Weber)

I, II, III, IV

11

Normativizm

(Normativism)

I, II, III, IV

12

Marksist Hukuk Teorisi

(Marxist Legal Theory)

I, II, III, IV

13

Hukuki Realizm

(Legal Realism)

I, II, III, IV

14

Feminist Hukuk Kuramı

(Feminist Legal Theory)

I, II, III, IV

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak

(Ability to comprehend and solve legal problems, and to attain analytical and critical thought processes)

 

 

X

b

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

(Within the ambit of lifelong learning, to direct continuous renewal and cultivation of knowledge attained in the field of law)

 

 

X

c

Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek

(To master legal resources and legal precedents; to be able to conduct comparative legal analyses in national and international legal areas)

 

X

 

d

Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek

(To improve settlement options; to implement creative and innovative solutions)

 

 

 

e

Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak

(To be equipped with comprehensive and comparative knowledge gained through the study of law, enabling the transfer of this knowledge into the social and economic fields. To attain analytical thinking between cross disciplines)

 

 

X

f

Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to comprehend and solve legal problems pertaining to global economy)

X

 

 

g

İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak

(To obtain knowledge of current legal subjects, through the use of the English language or any other foreign language)

X

 

 

h

Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak

(To attain professional and scientific ethical tenants in the field of law, as well as in society at large)

 

 

X

i

Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to write, speak and listen effectively, in the field of law)

 

X

 

j

Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

(To be open-minded, to be tolerant of different ideas, to be constructive, to have self-confidence, and to be responsible both during individual studies and/or during team studies and to work effectively and efficiently)

 

 

X

k

Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute to the fields of maritime, the law of the sea and maritime law through establishing connection with)

 

 

 

l

Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute the development of law through analyzing issues from the perspective of de lege feranda)

 

 

X

m

Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek

(To learn fundamental terms of law and to obtain the ability of applying them into concrete case)

 

 

X

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

III

IV

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

a. 

X

X

X

 

b. 

   

X

X

c. 

   

X

X

d. 

   

 

 

e. 

   

X

X

f. 

   

X

X

g.

   

 

X

h. 

X

X

X

X

i. 

 

 

X

X

j.

 

X

X

X

k.

   

 

 

l. 

X

X

X

X

m.

X

X

X

X

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

Tarih (Date)

06.03.2023

İmza (Signature)