Geri Dön

Hukuk Tarihi

Dersin Adı

(Course Name)

Hukuk Tarihi

Derece

(Degree)

Lisans

History of Law

Bachelor of Law

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

LAW275

2022/2023 Güz

2022/2023 Fall

2

2

2

-

-

Bölüm

(Department)

Hukuk

Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

Asst. Prof. Dr. Nagehan GÜRBÜZ ERSOY

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

ngersoy@pirireis.edu.tr

ngersoy@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

Çarşamba: 16.00-17.00

Wednesday: 16.00-17.00

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

PRU Öğrenci Bilgi Sistemi

PRU Student Information System

Dersin Türü

(Course Type)

Seçmeli

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Elective

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

Yok

None

Dersin İçeriği

(Course Description)

İslamiyet’ten önce Türk Hukuku, İslam Hukukunun temel ilkeleri, Osmanlı Devleti’nin Kamu Hukuku ve örgütü, Tanzimat’tan sonraki hukuk sistemi ve kuralları, bugünkü hukuk sistemine geçiş süreci bu ders kapsamında incelenecektir.

 

Turkish Law before Islam, basic principles of Islamic Law, Public Law and organization of Ottoman State, legal system and rules after Tanzimat era, transition process to today's legal system will be examined within the scope of this course.

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Türk hukukunun ve kurumlarının tarihsel gelişimini incelemek bu dersin temel amacıdır. Bu kural ve kurumların hangi koşullar altında ne gibi bir ihtiyaca cevap vermek için konulduğu ve bunların söz konusu gereksinimi ne ölçüde ve nasıl karşıladığı irdelenecektir.

The main objective of this course is to examine the historical development of Turkish law and institutions. It will be examined under what conditions and with what need these rules and institutions are put in place and how to and to what extent these rules and institutions meet the said requirement.

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başaran öğrenciler

 

I. Öğrendikleri hukuk kurallarının ve kurumlarının olumsuz yönlerini eleştirecek düşünce yapısına sahip olacaklar,

 

II. Hukuk kuralları ve hukuki kurumların arkasındaki toplumsal gerçekliği ve bunların tarih içerisindeki gelişimini öğreneceklerdir.

 

 

 

Students who succeed in this lesson will:

 

I. Have the mentality to criticize the negative aspects of the laws and institutions they have learned,

 

II. Learn the social reality behind these rules and institutions and their development in history.

 

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Teorik anlatım ve tartışma

Theoretical lectures and discussions

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

 

 

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

Yok

None

Ders Kitabı

(Textbook)

Coşkun ÜÇOK, Ahmet MUMCU, Gülnihal BOZKURT, Türk Hukuk Tarihi, Turhan Kitabevi.

 

Coşkun ÜÇOK, Ahmet MUMCU, Gülnihal BOZKURT, Türk Hukuk Tarihi, Turhan Kitabevi

Diğer Kaynaklar

(Other References)

 Mehmet Akif AYDIN, Türk Hukuk Tarihi, Beta Yayınları.

 Halil CİN, Gül AKYILMAZ, Türk Hukuk Tarihi, Sayram Yayınları.

                                    Bülent TANÖR, Osmanlı- Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları.

 

 

 Mehmet Akif AYDIN, Türk Hukuk Tarihi, Beta Yayınları.

 Halil CİN, Gül AKYILMAZ, Türk Hukuk Tarihi, Sayram Yayınları.

                                    Bülent TANÖR, Osmanlı- Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları.

 

 

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

Yok

None

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

Yok

None

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

Yok

None

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

Yok

None

               

 

 

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

1

10

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

50

TOPLAM

(TOTAL)

 

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

 

40

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

 

60

TOPLAM

(TOTAL)

 

100

 

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours Out of Class)

8

2

16

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

2

2

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

1

2

2

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

2

2

Toplam İş yükü

(Total Workload)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Workload / 25)

 

 

50/25=2

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Giriş, Hukuk Tarihi dersinin konusu, içeriği ve önemi

(Introduction, subject, content and importance of the History of Law course)

I, II, III

2

İslamiyet’ten önce Türk Hukuku

(Turkish Law before Islam)

I, II, III

3

İslamiyet’ten sonra Türk Hukuku: İslam Hukukunun Temel İlkeleri, İslam Hukukunun Kaynakları, İslam Hukukunda Mezhepler

(Turkish Law After Islam: Basic Principles of Islamic Law, Sources of Islamic Law, Sects in Islamic Law)

I, II, III

4

İslam Kamu Hukuku

(Islamic Public Law)

I, II, III

5

İslam Özel Hukuku: Kişilik, Kölelik, Aile Hukuku

(Islamic Private Law: Personality, Slavery, Family Law)

I, II, III

6

İslam Özel Hukuku: Miras Hukuku, Vakıf Hukuku

(Islamic Private Law: Inheritance Law, Foundation Law)

I, II, III

7

Osmanlı Devleti’nin Kamu Hukuku ve Örgütü

(Ottoman State's Public Law and Organization)

I, II, III

8

Ara Sınav

(Midterm)

 

9

Osmanlı Arazi Rejimi

(Ottoman Land Regime)

I, II, III

10

Hukukta Batılılaşma ve Avrupa’da Hukuk Düşüncesinin Gelişimi

(Westernization of Ottoman Law and Development of Legal Thought in Europe)

I, II, III

11

Tanzimat’tan sonra Türk Hukuku: Tanzimat Hareketinin Kökenleri, Tanzimat ve Islahat Fermanları

(Turkish Law after the Tanzimat: Origins of the Tanzimat Movement, Tanzimat and Reform Edicts)

I, II, III

12

1876 Anayasası

(Ottoman Constitution of 1876)

I, II, III

13

Tanzimat Dönemi Kanunlaştırma Hareketleri

(Codification Movements of the Tanzimat Period)

I, II, III

14

Cumhuriyet Dönemi ve Bugünkü Hukuk Sistemine Geçiş Süreci

(The Proclamation of the Republic and the Transition Process to the Current Legal System)

I, II, III

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak

(Ability to comprehend and solve legal problems, and to attain analytical and critical thought processes)

 

 

X

b

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

(Within the ambit of lifelong learning, to direct continuous renewal and cultivation of knowledge attained in the field of law)

 

 

X

c

Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek

(To master legal resources and legal precedents; to be able to conduct comparative legal analyses in national and international legal areas)

 

 

X

d

Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek

(To improve settlement options; to implement creative and innovative solutions)

X

 

 

e

Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak

(To be equipped with comprehensive and comparative knowledge gained through the study of law, enabling the transfer of this knowledge into the social and economic fields. To attain analytical thinking between cross disciplines)

 

 

X

f

Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to comprehend and solve legal problems pertaining to global economy)

 

X

 

g

İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak

(To obtain knowledge of current legal subjects, through the use of the English language or any other foreign language)

 

 

 

h

Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak

(To attain professional and scientific ethical tenants in the field of law, as well as in society at large)

 

X

 

i

Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to write, speak and listen effectively, in the field of law)

 

X

 

j

Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

(To be open-minded, to be tolerant of different ideas, to be constructive, to have self-confidence, and to be responsible both during individual studies and/or during team studies and to work effectively and efficiently)

 

X

 

k

Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute to the fields of maritime, the law of the sea and maritime law through establishing connection with)

 

 

 

l

Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute the development of law through analyzing issues from the perspective of de lege feranda)

 

X

 

m

Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek

(To learn fundamental terms of law and to obtain the ability of applying them into concrete case)

 

 

X

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

a. 

X

 X

b. 

X

 X

c. 

X

 X

d. 

X

 X

e. 

X

 X

f. 

X

 X

g.

 

 

h. 

X

 X

i. 

X

 X

j.

X

 X

k.

 

 

l. 

X

 X

m.

X

 X

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

[Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY]

Tarih (Date)

27.09.2022

İmza (Signature)