Geri Dön

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II

Dersin Adı

(Course Name)

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II

Derece

(Degree)

Lisans

Principles of Atatürk and History of Turkish Revolution II

Bachelor

 

Kodu

(Code)

 

 

Yıl/Yarıyılı

(Year/Semester)

 

Kredisi

(Local Credits)

 

AKTS Kredisi

(ECTS Credits)

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

(Course Implementation, Hours/Week)

Ders

(Course)

Uygulama

(Tutorial)

Laboratuvar

(Laboratory)

ATAC02

BAHAR

SPRING

2

2

2

-

-

Bölüm

(Department)

Hukuk

Law

Dersin Veren Öğretim Üyesi

(Instructor)

Mustafa Nuri OLUR

Mustafa Nuri OLUR

İletişim Bilgisi

(Contact Info)

nolur@pirireis.edu.tr

nolur@pirireis.edu.tr

Görüşme Saatleri

(Office Hours)

Online

Online

Ders Notları için Web Adresi

(Webpage for Class Notes)

https://ois.pirireis.edu.tr

https://ois.pirireis.edu.tr

Dersin Türü

(Course Type)

Zorunlu

Dersin Dili

(Course Language)

Türkçe

Mandatory

Turkish

Dersin Önkoşulları

(Course Prerequisites)

[•]Yok

[•]

Dersin İçeriği

(Course Description)

Cumhuriyetin ilanı ve siyasal sosyal kültürel inkılaplar ekonomik atılımlar Lozan Barış Antlaşmasının çözüme ulaştıramadığı sorunlar ve bunların sonuçlandırılması Yeni düzene karşı hareketler Çok partili hayat denemeleri ve sonuçları Atatürk dönemi Türk Dış Polikası İnönü dönemi ve İkinci Dünya Savaşı yılları Türkiyenin çok partili hayata geçişi Demokrat Parti dönemi ve sonrası Atatürkçülük ve Atatürk İlkeleri

The declaration of the Republic The importance of the leader and the staff in the revolution Constitutional solutions to the problems related to the Lausanne Conference The participation of Turkey in pacts and in international organizations Reactions to the new governmental structure Trials in the multi party system The Home and foreign policy of the Republic of Turkey Atatürk s foreign policy to inspire confidence in the future of Turkey Kemalism the Principles of Atatürk

Dersin Amacı

(Course Objectives)

Dersin amacı öğrencileri Cumhuriyet rejimi ve Cumhuriyet’in ilanı, siyasi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, eğitim ve kültür alanında gerçekleştirilen inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, Atatürk dönemi çok partili hayata geçiş denemeleri ve gösterilen tepkiler hakkında bilgilendirmektir. Cumhuriyet döneminin ekomomik kaynakları ve ekonomi politikası, Atatürk dönemi Türk dış politikası, Lozan’dan arta kalan sorunlar ve çözümlerini, Türkiye’nin diğer devletlerle olan ikili ilişkilerini ve Milletler Cemiyeti’ne üyelik, Balkan Antantı, Sadabad Paktı gibi önemli bağıtları kavratmaktır. Bunlarla beraber Atatürk’ün düşünce sistemini, Atatürk ilkeleri olan Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, İnkılapçılık, Laiklik’i anlatmaktır. Atatürk’ten sonra Türkiye hakkında genel bir bilgilendirme yapmaktır. 

 

The aim of the course is to explain the students internal and external reasons that prepared the collapse of the Ottoman Empire as well as the century innovation movements in the Ottoman Empire

in the XIX.  century, The last period of ideas in the Ottoman Empire,The political and military situation of the Ottoman Empire at the beginning of the  XX. century, World War I, the Armenian Question, the occupation of Anatolia and reactions, Mustafa Kemal Pasha's arrival to Samsun and activities, the period of congresses and organization, the opening of the last Ottoman Parliament and Acceptance of National Pact, Preparation for the National Struggle and the material and moral foundations of this preparation. In addition to these, to enable students to learn the opening and activities of the Turkish Grand National Assembly, the Treaty of Sevres, the struggles in the South and East fronts, the establishment the regular army, the Greek attacks and the wars on the Western Front, the signing of the Mudanya Armistice, the Conference of Lausanne and  the process of gathering and signing the peace treaty.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

(Course Learning Outcomes)

Bu dersin sonunda öğrencilerin şu konularda yetkin olmaları beklenmektedir:

  1. Cumhuriyet rejiminin özellikleri ve Cumhuriyet’in ilan ediliş süreci hakkında bilgi sahibi olur,

Siyasi, sosyal, eğitim, kültür ve hukuk alanlarında yapılan inkılâplar hakkında bilgi sahibi olur,

Atatürk dönemi çok partili hayata geçiş denemeleri ve buna gösterilen tepkileri idrak eder,

Cumhuriyet dönemi ekonomi politikası ve ekonomik kaynakları ve Türk sanayileşmesini özümser,

  1. Atatürk dönemi Türk dış politikası ilkelerini ve Türkiye’nin diğer devletlerle olan ilişkilerini öğrenir,

Milletler Cemiyetine üye olma, Balkan Antantı, Sadabad Paktı, Hatay’ın anavatana katılması gibi dönemim önemli dış politika olayları hakkında bilgi sahibi olur,

  1. Atatürkçü düşünce sistemini ve Atatürk İlkelerini kavrar.

Atatürk’ten sonra Türkiye hakkında fikir sahibi olur.

 

 

At the end of the semester the students will be able to:

1. Will be understand the reactions aganist the occupation of Anatolia, Mustafa Kemal Pasha's reach to Samsun and thepreparations for the War of İndependence.

2. Will have knowledge about the War of Independence, founding of Turkish Great national Assembly, Treaty of Sevresand Mudanya Armistice,

3. Will realize the benefits of treaty of Lausanne by revising ıts background

 

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

(Instructional Methods and Techniques)

Okuma- araştırma.

[•]

Varsa, Uygulamanın (Staj) Yapıldığı Yer

(Tutorial Place, if any)

Yok

 

[•]

 

Eş dönemli koşul

(Co-term Condition)

Yok

[•]

Ders Kitabı

(Textbook)

Diğer Kaynaklardakilerden yararlanılacak.

[•]

Diğer Kaynaklar

(Other References)

1-Atatürk, M.K. 2010. Gençler İçin Fotoğraflarla Nutuk. Türkiye İş Bankası Yayınları. İstanbul. 978-9944-88-834-9.      

2-Modern Türkiye Tarihi, Editör; Ahmet ŞİMŞEK, Pegem Akademi Yayınları  2019 Ankara. ISBN 978-405-241-820-8

3-AKŞİN Sina, "Kısa 20. Yüzyıl Tarihi, T.İş Bankası Kültür Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 2014. ISBN 978-605-332-151-4

4-İNALCIK Halil, "Atatürk ve Demokratik Türkiye", Kırmızı  Yayınları, 3. Baskı, İstanbul 2009. ISBN 975-00404-0-6

5-TURAN Şerafettin, "Türk Devrimi Tarihi"  I. Kitap, Bilgi Yayınevi,1. Basım Ankara 1991. ISNB  975-494-278-1

6-KINROSS Lord, " ATATÜRK " Bir Milletin Yeniden Doğuşu, Sander Yayınları 8. Baskı İstanbul 1981. Yüz Soruda İslam Tarihi, Prof.Dr. Neşet Çağatay Gerçek Yayınevi, 1972

7-KUTAY Cemal, "Malta Esirleri" Abm Yayınevi,İstanbul 2014. ISBN 978-605-5171-27-8

  •  

8-Gencer, A-Özel, S. 2006. Türk İnkılap Tarihi. Der Yayınları. İstanbul. 975-353-001-3.

9-Toktamış, A. 2010. Türk Devrim TarihiBilgi Üniversitesi Yayınları. İstanbul.

10-Göze, A. 2010. Türk Devrim Tarihi. Beta Yayınları. İstanbul.

11-Kili, S. 2001. Türk Devrim Tarihi. İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul.

12-Modern Türkiye Tarihi, Editör: Ahmet ŞİMŞEK, Pegem Akademi.

[•]

Ödevler ve Projeler

(Homework and Projects)

[•]

[•]

Laboratuar Uygulamaları

(Laboratory Works)

Yok

[•]

Bilgisayar Kullanımı

(Computer Use)

Var

[•]

Diğer Uygulamalar

(Other Works)

[•]

[•]

               

 

 

Başarı Değerlendirme Sistemi

(Assessment Criteria)

Yarıyıl içi Çalışmaları

(Activities)

Adedi

(Quantity)

Değerlendirmedeki Katkısı, %

(Effects on Grading, %)

Devam

(Attendance)

 

 

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

40

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

Derse Özgü Staj (Varsa)

(Tutorial, if any)

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

60

TOPLAM

(TOTAL)

 

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Midterm (and Other Works) on Grading, %)

 

40

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

(Effects of Final on Grading, %)

 

60

TOPLAM

(TOTAL)

 

100

 

 

AKTS/İş Yükü Tablosu

 

ECTS/Workload Table

Faaliyetler

(Activities)

Sayı

(Count)

Saat

(Hours)

Toplam İş Yükü

(Total Workload)

Ders

(Lecture)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışması

(Study Hours Out of Class)

9

2

18

Yıl İçi Sınavları

(Midterm)

1

2

2

Kısa Sınavlar

(Quiz)

 

 

 

Ödevler

(Homework)

 

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

(Term Paper/Project)

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

(Laboratory Work)

 

 

 

Uygulama

(Practices)

 

 

 

Tutorial

(Tutorial)

 

 

 

Seminer

(Seminar)

 

 

 

Sunum

(Presentation)

 

 

 

Alan Çalışması

(Field Study)

 

 

 

Final Sınavı

(Final Exam)

1

2

2

Toplam İş yükü

(Total Workload)

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25

(Total Workload / 25)

 

 

50/2=25

Dersin AKTS Kredisi

(Course ECTS Credits)

 

 

2

 

 

 

 

Hafta

(Week)

 

Konular

(Topics)

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

1

Saltanatın Kaldırılması; Cumhuriyetin İlan Edilmesi; Birinci TBMM’de Seçim Kararının Alınması; Halk Fırkasının Kurulması; Ankara’nın Başkent Olması

Abolition of the Sultanate; Proclamation of the Republic; Taking the Election Decision in the First Parliament; Establishment of the People's Party; Ankara Becoming the Capital

 

I-

2

Cumhuriyetin İlanı ve Tepkiler;  Halifeliğin Kaldırılması (Halifelik Sorununun Ortaya Çıkışı ve Halifeliğin Kaldırılmasını Hazırlayan Olaylar)

Proclamation of the Republic and Reactions; Abolition of the Caliphate (The Emergence of the Problem of the Caliphate and the Events that Prepared the Abolition of the Caliphate)

 

I

3

Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası ve Şeyh Sait İsyanı; Takrir-i Sükûn Kanunu; Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın Kapatılması; İzmir Suikastı Girişimi)

Progressive Republican Party and Sheikh Said Rebellion; Law of Takrir-i Sukun; Closing the Progressive Republican Party; Izmir Assassination Attempt)

 

I-II

4

Serbest Cumhuriyet Fırkası ve Menemen Olayı;

Free Republican Party and Menemen Incident;

 

I-II

5

Devrimler ve Hedeflerine Genel Bir Bakış; Hukuk Alanında Yapılan Devrimler; 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu; Türk Medeni Kanunu’nun Kabul Edilmesi; Diğer Temel Kanunların Kabul Edilmesi; Kadın Hakları

An Overview of Revolutions and Their Goals; Revolutions in Law; 1924 Organization-ı Esasiye Law; Adoption of the Turkish Civil Code; Adoption of Other Basic Laws; Women's Rights

 

I-II

6

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan Devrimler; Tevhid-i Tedrisat Kanunu; Yeni Türk Alfabesinin Kabul Edilmesi; Yeni Tarih ve Dil Anlayışı; Darülfünun’dan İstanbul Üniversitesi’ne; Güzel Sanatlar

Revolutions in Education and Culture; The Law of Unification of Education; Adoption of the New Turkish Alphabet; New Understanding of History and Language; From Darülfünun to Istanbul University; Fine Arts

 

I-II

7

Ekonomik Alandaki Gelişmeler; Son Dönem Osmanlı Ekonomisi; Türkiye İktisat Kongresi ve Sonuçları; Cumhuriyetin İlk Yıllarında Ekonomik Faaliyetler; Devletçilik Uygulamasına Geçiş

Developments in the Economic Field; Late Ottoman Economy; Turkish Economy Congress and Its Results; Economic Activities in the First Years of the Republic; Transition to Statism Practice

Toplumsal Yaşamda Yapılan Devrimler (Giyim ve Kuşamda Çağdaşlaşma: Şapka Giyilmesi Hakkındaki Kanun; Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması

Revolutions Made in Social Life (Modernization in Clothing: The Law on Wearing Hats; Closure of Lodges, Zaviyes and Tombs)

I-II

8

Arasınav

Midterm

 

9

Uluslararası Saat, Takvim, Rakam, Ölçü ve Hafta Tatili’nin Kabul Edilmesi; Soyadı Kanunu’nun Kabulü; Sağlık Alanındaki Gelişmeler)

Adoption of International Time, Calendar, Numbers, Measures and Weekends; Adoption of the Surname Law; Advances in Health)

 

II

10

Atatürk DönemindeTürkiye’nin Dış Politikası; 1919-1923 Yılları; 1923–1930 Yıllar

Turkey's Foreign Policy in Atatürk Era; Years 1919-1923; 1923-1930 Years

 

II

11

İkinci Dünya Savaşı’na Gidiş ve Türk Dış Politikası 1931–1939

Leading to the Second World War and Turkish Foreign Policy 1931-1939

 

III

12

Atatürk İlkeleri; Atatürk İlkelerine Genel Bakış; Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, Laiklik, İnkılâpçılık

Ataturk's Principles; General Overview of Atatürk's Principles; Republicanism, Nationalism, Populism, Statism, Secularism, Revolutionism

 

III

13

İsmet İnönü Dönemi (1938-1950); İkinci Dünya Savaşı Yıllarında İç Politika; Demokrat Parti’nin Kuruluşu

İsmet İnönü Period (1938-1950); Domestic Policy During the Second World War; Founding of the Democratic Party

 

III

14

Demokrat Parti Dönemi (1950-1960); 27 Mayıs Askeri Müdahalesi ve Milli Birlik Komitesi

Democratic Party Period (1950-1960); May 27 Military Intervention and National Unity Committee

III

 

 

 

 Dersin Hukuk Fakültesi Programıyla İlişkisi

(Relationship between the Course and the Programme Curriculum)

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler - programa ait çıktılar

(Program Outcomes)

Katkı Seviyesi

(Level of Contribution)

1

2

3

a

Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak

(Ability to comprehend and solve legal problems, and to attain analytical and critical thought processes)

 

 

X

b

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

(Within the ambit of lifelong learning, to direct continuous renewal and cultivation of knowledge attained in the field of law)

 

 

X

c

Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek

(To master legal resources and legal precedents; to be able to conduct comparative legal analyses in national and international legal areas)

 

 

 

d

Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek

(To improve settlement options; to implement creative and innovative solutions)

 

 

 

e

Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak

(To be equipped with comprehensive and comparative knowledge gained through the study of law, enabling the transfer of this knowledge into the social and economic fields. To attain analytical thinking between cross disciplines)

 

 

 

f

Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to comprehend and solve legal problems pertaining to global economy)

 

 

 

g

İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak

(To obtain knowledge of current legal subjects, through the use of the English language or any other foreign language)

 

 

 

h

Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak

(To attain professional and scientific ethical tenants in the field of law, as well as in society at large)

 

 

X

i

Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak

(To attain the ability to write, speak and listen effectively, in the field of law)

 

 

 

j

Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

(To be open-minded, to be tolerant of different ideas, to be constructive, to have self-confidence, and to be responsible both during individual studies and/or during team studies and to work effectively and efficiently)

 

 

X

k

Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute to the fields of maritime, the law of the sea and maritime law through establishing connection with)

 

 

 

l

Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak

(To contribute the development of law through analyzing issues from the perspective of de lege feranda)

 

 

 

m

Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek

(To learn fundamental terms of law and to obtain the ability of applying them into concrete case)

 

 

 

 

 

 

 

 

1: Az, 2. Kısmi, 3. Tam

(1: Small, 2: Partial, 3: Full)

 

 

Program Çıktıları ve Ders Çıktıları İlişkisi Matrisi

(Matrix for Relationship between the Course Outcomes and the Programme Outcomes)

 

Dersin Çıktıları

(Course Outcomes)

I

II

III

Program

Çıktıları

(Programme Outcomes)

a. 

X

X

b. 

X

X

c. 

 

 

 

d. 

 

 

 

e. 

 

 

 

f. 

 

 

 

g.

 

 

 

h. 

X

X

i. 

 

 

 

j.

X

X

k.

 

 

 

l. 

 

 

 

m.

 

 

 

 

 

 

Düzenleyen (Prepared by)

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Nuri OLUR

Tarih (Date)

12.02.2024

İmza (Signature)