Geri Dön

Türk Dili ve Edebiyatı I

PİRİ REİS üniversitesİ

DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU

Dersin Adı : Türk Dili ve Edebiyatı I

Derece: Ön Lisans

 

Kodu

 

 

Yıl/Yarıyılı

 

Kredisi

 

AKTS Kredisi

 

Ders Uygulaması, Saat/Hafta

Ders

Uygulama

Laboratuar

TUR2001

2/3

2

0

2

0

0

Bölüm

DMYO, DUİ, DLİ, YİY, Gİ, GMİ, MEK, İH

Dersi Veren Öğretim Üyesi

 

 

İletişim Bilgileri

 

 

Görüşme Saatleri

 

Ders Notları için web adresi

www.pirireis,edu.tr

Dersin Türü

 Zorunlu

Dersin Dili

Türkçe

Dersin Önkoşulu

  -

Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, %

Temel Bilim

Temel Mühendislik

Mühendislik Tasarım

İnsan ve Toplum Bilim

40

 

 

60

Dersin İçeriği

Türk dilinin gramer, linguistik yapısı ve temel karakterleri

Türk yazarlarının bazı öykü, edebi eser ve şiirleri

Türkçe’nin bir edebiyat dili olarak kullanımı

Türk dili, kültürü ve dilin kültürü ifade etme ve yaymadaki önemi

 

Dersin Amacı

 

Dilin kültür, düşünce, toplum vb. ile olan ilişkilerine dikkat çekerek öğrencilere dil bilinci ve günümüz Türkçesinin sözlü ve yazılı biçimlerinin incelikleri konusunda duyarlılık kazandırmak.

Türk dilinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle göstererek öğrencilerin okuduğu, dinlediği bir metni doğru olarak anlayabilmelerini sağlamak; bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı ve yaratıcı düşünme alışkanlığı kazandırmak ve akademik/mesleki ortamlarda kendilerini yetkin şekilde ifade edebilmelerine yardımcı olmak.

Ayrıca düzyazı, şiir, hikâye gibi farklı yazınsal türlerin okunması, incelenmesi ve tartışılması aracılığıyla öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırmak ve okumanın aydın bir birey olmanın ön koşulu olarak vazgeçilmez bir gereksinim olduğunu benimsetmek.

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. 
Dilin toplum için önemini kavrar. 
Kültürün temel unsurlarını bilerek dille olan ilişkisini açıklar.

Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır.

Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru, güzel etkili ve akıcı kullanabilme yeteneği kazanmış olur.

Dilbilgisi konularını, kuramsal bilgiler olarak değil, metinler üzerinde yaptırılacak uygulama, gözlem ve değerlendirmelerle kavramış olur.

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

 

Uygulamanın Yapıldığı Yer

 

Eş Dönemli Koşul

 

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

 

Ödevler &Projeler

 

Laboratuar Uygulamaları

 

Bilgisayar Kullanımı

 

Diğer Çalışmalar

 

                   

 

Başarı Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl İçi Çalışmalar

Adedi

Değerlendirmedeki Katkısı, %

Devam

 

 

Yıl İçi Sınavları

1

30

Kısa Sınavlar

1

10

Ödevler

1

10

Dönem Ödevi Projesi

 

 

Laboratuar Uygulaması

 

 

Uygulama

 

 

Derse Özgü Staj

 

 

Seminer

 

 

Sunum

 

 

Alan Çalışması

 

 

Final Sınavı

 

50

TOPLAM

 

%100

Yarıyıl İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı, %

 

%50

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı, %

 

%50

TOPLAM

 

%100

 

AKTS/

İŞYÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl İçi Çalışmalar

Sayı

Saat

Toplam İşyükü

Ders

 

 

 

Yıl İçi Sınavları

 

 

 

Kısa Sınavlar

 

 

 

Ödevler

 

 

 

Dönem Ödevi Projesi

 

 

 

Laboratuar Uygulaması

 

 

 

Uygulama

 

 

 

Derse Özgü Staj

 

 

 

Seminer

 

 

 

Sunum

 

 

 

Alan Çalışması

 

 

 

Final Sınavı

 

 

 

Toplam İşyükü

 

 

 

Toplam İşyükü/25

 

 

 

Ders AKTS Kredisi

 

 

 

 

 

 

Hafta

 

Konular

Dersin Çıktıları

1

Dilin tanımı, diller, dil, duygu, düşünce, kültür bağlantısı,

Anadil bilinci, dilin toplumsal yaşantıdaki yeri

I

2

Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Türkçenin tarihi devreleri, gelişimi, bugünkü durumu, Türkçenin ses özellikleri

I

3

Dili etkin kullanmanın önemi (sözcük seçimi ve kullanımında özen ve doğruluk) Yazılı ve sözlü anlatım (ortak yönleri, farkları)

I

4

İletişim nedir? İletişim aracı olarak metin nedir?, Metnin yapısı

QUİZ 1

II

5

Metin olma ölçütleri nelerdir?

Sözbilimsel yapıları kuran açıklama, neden-sonuç, koşul, amaç, karşıtlık vb.

II

6

Kompozisyon yazma kuralları Kompozisyonla ilgili temel kavramlar (plan, paragraf, temel ve yan ileti) Metin üretim evreleri (amacı belirleme, söylemi tasarlama, düşünceleri oluşturma, kavram ağını kurma)

III

7

Cümle ve paragraf bilgisi, paragraf çeşitleri, Paragraf çalışması

III

8

ARA SINAV

 

9

Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve önemi

III, IV

10

Günümüz Türkçesinin önemi

IV

11

Paragraf yazma uygulamaları (temel düşünce),

Metin türleri ve anlatım biçimleri (örnekler üzerinden bilgilendirici metinler), Kompozisyon çalışması

IV

12

Metin türleri (örnekler üzerinden yazınsal metinler), Kompozisyon çalışması

II, III

13

Okuma, etkin okuma yöntemleri,

Metin çözümleme (konu, temel ve yan iletiler, tema, plan, bakış açısı),

Düşünce geliştirme yolları

III

14

Metin çözümleme (konu tekrarı, sınava hazırlık),

Kompozisyon yazma

V

 

 

Dersin Program Çıktıları ile Katkı Seviyesi Arasındaki İlişki

 

 

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler programa ait çıktılar

Katkı Seviyesi

1

2

3

a

Kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerisini geliştirme

 

x

 

b

Yazılı ve sözlü iletişim aracı olan Türkçeyi doğru ve etkili kullanabilme becerisi

 

x

 

c

Bilimsel, araştırmacı, sorgulayıcı ve yaratıcı düşünme becerisi

 

x

 

d

Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi

x

 

 

e

Okuduğu, dinlediği bir metni doğru algılama

x

 

 

f

Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama

 

x

 

g

Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi

 

x

 

h

Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim

 

x

 

i

Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları

 

 

x

j

Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları

 

 

x

k

Mühendislik uygulamaları için gerekli olan donanımları kullanabilme becerisi

x

 

 

l

Güncel ve genel konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi

 

 

x

m

Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.

 

 

x

 

         1: Az, 2:Kısmi, 3: Tam

 

Program Çıktıları & Dersin Çıktıları Bağlantı Matrisi

Dersin Öğrenme Çıktıları

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

Program Öğrenme Çıktıları

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

b

 

 

 

 

 

 

 

 

c

 

 

 

 

 

 

 

 

d

 

 

 

 

 

 

 

 

e

 

 

 

 

 

 

 

 

f

 

 

 

 

 

 

 

 

g

 

 

 

 

 

 

 

 

h

 

 

 

 

 

 

 

 

i

 

 

 

 

 

 

 

 

j

 

 

 

 

 

 

 

 

k

 

 

 

 

 

 

 

 

l

 

 

 

 

 

 

 

 

m