Geri Dön

Sayısal Tasarım

PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ

DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEOKULU

Ders Katalog Formu

Yayın Tarihi: 

Revize Tarihi: 

Revize Numarası:

DMYO Kurulu Karar No:

Dersin Adı: Sayısal Tasarım

Derece: Ön Lisans

 

 

Kodu

 

 

 

Yıl/Yarıyılı

 

 

Kredisi

 

 

AKTS Kredisi

 

Ders Uygulaması,  Saat/Hafta

Ders

Uygulama

Laboratuar

ETO 1014

I/ II (Bahar)

2,5

5

2

0

1

Bölüm

 

Dersin veren Öğretim Üyesi

 

İletişim Bilgileri

 

Görüşme Saatleri

 

Ders Notları için web adresi

www.pirireis.edu.tr

Dersin Türü

 Zorunlu

Dersin Dili

Türkçe

Dersin Önkoşulları

  

Dersin mesleki bileşene katkısı, %

Temel Bilim

Temel Mühendislik

Mühendislik Tasarım

İnsan ve Toplum Bilim

     20

            50

            20

   10

Dersin İçeriği

 

Sayısal, analog kavramlarının anlaşılması, sayı sistemleri, dört işlem,

Sayısal ve alfasayısal kodlar, kodlar arası  dönüşümler. Mantık matematiği, bağlaçlar, tanım tabloları, fonksiyon denklemleri, teoremler. Kombinasyonal devre tasarım adımları. Fonksiyon denklemlerini indirgeme yöntemleri, Karnough ve Q-Mc Clusky yöntemi. Kombinasyonal devre elemanlarını elektronik yapıları, entegre devreler. Lojik familyaların özellikleri ve seçim kriterleri. SSI, MSI, LSI entegre devrelerin yapıları, MSI’ların Fonksiyonel yapıları.  toplayıcı, decoder/encoder, karşılaştırıcı devre yapıları ve incelenmesi,

Multiplexer/Demultiplexer yapıları ve lojik devre çözümünde uygulamaları, Ardışıl lojik devrelerin yapısı. Kararsız, tek kararlı, çift kararlı devre elemanları, Asenkron  lojik devrelerin tasarım adımları. Asenkron sayıcılar ve tasarımları, Senkron ardışıl devrelerin tasarım adımları, Örnek tasarımlar, Sayısal hafıza yapıları, RAM ve ROM hafızalar, Karmaşık ardışıl lojik devre tasarım örnekleri uygulamaları.

Dersin Amacı

Dersin temel amacı  aşağıdaki konularda, öğrencilerin  temel bilgilere sahip olmalarını sağlamak:

Sayısal, analog kavramlarının anlaşılması, sayı sistemleri, dört işlem,

Sayısal ve alfasayısal kodlar, kodlar arası  dönüşümler,

Kombinasyonal devre tasarım adımları,

Kombinasyonal devre elemanlarını elektronik yapıları,

Lojik familyaların özellikleri ve seçim kriterleri,

Ardışıl lojik devrelerin yapısı,

Asenkron  lojik devrelerin tasarım adımları.

 

 

 

Dersin Öğrenme

Çıktıları

 

Dersin başarı ile tamamlanması sonrasında, öğrencilerin kazanımları ise verilen konulara ilişik temel bilgi ve becerilere sahip olmaları olacaktır.

 

  1. Sayısal, analog kavramlarının anlaşılması, sayı sistemleri, dört işlem

      II.    Sayısal ve alfasayısal kodlar, kodlar arası  dönüşümler,

      III.  Kombinasyonal devre tasarım adımları,

      IV.  Kombinasyonal devre elemanlarını elektronik yapıları,

      V.   Lojik familyaların özellikleri ve seçim kriterleri,

      VI.  Ardışıl lojik devrelerin yapısı,

     VII. Asenkron  lojik devrelerin tasarım adımları

 

  

 Ders Notları ve kısmen power point sunum

Varsa, Uygulamanın yapıldığı yer

Elektronik  Laboratuvarı

Eş dönemli koşul

 

 

 

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

 

Ödevler ve Projeler

 

Laboratuvar Uygulamaları

Elektronik Laboratuvarları deneyleri

Bilgisayar Kullanımı

Laboratuvar deneyleri sırasında

                         

 

Başarı Değerlendirme

Sistemi

Yarıyıl içi Çalışmaları

Adedi

Değerlendirmedeki Katkısı, %

Devam

 

 

Yıl İçi Sınavları

1

30

Kısa Sınavlar

 

 

Ödevler

 

 

Dönem Ödevi/Projesi

 

 

Laboratuar Uygulaması

5

30

Uygulama

 

 

Derse Özgü Staj(Varsa)

 

 

Seminer

 

 

Sunum

 

 

Alan Çalışması

 

 

Final Sınavı

1

40

TOPLAM

 

100

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı

 

60

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı

 

40

TOPLAM

 

100

 

 

Hafta

 

Konular

Dersin

Çıktıları

1

Sayısal, analog kavramlarının anlaşılması,

 

I

2

Sayı sistemleri, dört işlem,

 

II

3

Sayısal ve alfasayısal kodlar, kodlar arası  dönüşümler,

 

IIII

4

Mantık matematiği, bağlaçlar, tanım tabloları, fonksiyon denklemleri, teoremler,

 

IV

5

Kombinasyonal devre tasarım adımları,

 

I-IV

6

Fonksiyon denklemlerini indirgeme yöntemleri, Karnough ve Q-Mc Clusky yöntemi.

 

I-IV

7

Kombinasyonal devre elemanlarını elektronik yapıları, entegre devreler,

 

V

8

Yıl içi ara sınav

 

V-VI

9

Lojik familyaların özellikleri ve seçim kriterleri. SSI, MSI, LSI entegre devrelerin yapıları,

 

VII

10

MSI’ların Fonksiyonel yapıları.  toplayıcı, decoder/encoder, karşılaştırıcı devre yapıları ve incelenmesi,

 

VII-VIII

11

Multiplexer/Demultiplexer yapıları ve lojik devre çözümünde uygulamaları, Ardışıl lojik devrelerin yapısı,

 

IX

12

Kararsız, tek kararlı, çift kararlı devre elemanları, Asenkron  lojik devrelerin tasarım adımları,

 

X

13

Asenkron sayıcılar ve tasarımları, Senkron ardışıl devrelerin tasarım adımları, Örnek tasarımlar, Sayısal hafıza yapıları, RAM ve ROM hafızalar,

 

I-X

14

Karmaşık ardışıl lojik devre tasarım örnekleri uygulamaları.

 

I-X

 

ETO 1014 SAYISAL TASARIM (2+1) 5 AKTS

 

Hafta

 

Deneyler

Tarih

1

 

ORYANTASYON VE KAYIT

22.02.2016

2

 

GÜVENLİK, LABORATUVAR ve ÖLÇÜ ALETLERİ TANITIMI

29.02.2016

3

Deney No 1: AND, NAND ve NOT KAPISI,

Deney 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6

07.03.2016

4

 

 

14.03.2016

5

Deney No 2: OR, NOR, Exclusive OR, Exclusive NOR

Deney 1.9, 1.10, 1.11, 1.12, 1.14, 1.15

21.03.2016

6

 

 

28.03.2016

7

Deney No 3: R-S FLİP FLOP DEVRELERİ

Deney 3.4, 3.5, 3.6, 3.7

 

04.04.2016

8

Yıl içi ara sınav

 

11.04.2016

9

 

 

18.04.2016

10

Deney No 4: SAYICILAR

Deney 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5

 

25.04.2016

11

 

 

02.05.2016

12

Deney No 5: SAYICILAR

Deney 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5

 

09.05.2016

13

TELAFİ HAFTASI

 

16.05.2016

14

TELAFİ HAFTASI

 

23.05.2016

Dersin Programla İlişkisi

 

Programın mezuna kazandıracağı bilgi ve beceriler programa ait çıktılar

Katkı Seviyesi

1

2

3

a

Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi

 

 

 

X

b

Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi

 

 

X

 

c

Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi

 

X

 

 

d

Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi

 

 

X

 

e

Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi

 

 

X

 

f

Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama

 

 

X

 

g

Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi

 

 

X

 

h

Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim

 

 

X

 

i

Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları

 

 

X

 

j

Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları

 

 

X

 

k

Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi

 

 

X

 

l

Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi

 

 

 

X

m

Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.

 

 

 

X

        1: Az,  2. Kısmi,  3. Tam